Benátky Severu

Autor: Monika Katreníková | 28.5.2012 o 16:25 | (upravené 28.5.2012 o 17:19) Karma článku: 6,59 | Prečítané:  751x

Naša cesta začala na letisku v Tallinne. S motýlikmi v bruchu a s hlavou plnou katastrofických scenárov sme sa s Hankou chystali prvýkrát letieť. Čakalo nás mesto, ktoré vás svojou atmosférou pohltí, mesto v kráľovstve, mesto menom Štokholm.

Deň prvý

45 minút lietadlom z Tallinnu na letisko Skavsta a potom 1 a pol hodinová jazda Švédskom. Letisko Skavsta je od hlavného mesta Švédska vzdialené asi 70 kilometrov, takže človek má možnosť pozorovať švédsku krajinu a tak výlet do Štokholmu má aj svoju „vidiecku" časť.

Keďže sme prišli až večer, rozhodli sme sa, že vyskúšame tamojšiu MHD a prebádame jeden zo slávnych zábavných parkov, Gröna Lunds Tivoli. Otvorené majú až do jedenástej, kým ostatné múzeá zatvárajú už o piatej. Ocitli sme sa vo svete, ktorý nerobí vekové rozdiely, vo svete, kde každý môže byť na chvíľu dieťaťom. Z atrakcií sme vyskúšali len Lustiga Huset (Zábavný dom, keďže Monika je bojko) a neľutujeme. Z parku sme si dali prechádzku mestom, kde (tak ako v Tallinne) ešte o desiatej večer vidieť. Prešli sme sa po pobreží a našli zopár pekných sôch.

Deň druhý

Aby sme vyrovnali jazýček váh, museli sme s Hankou vidieť Globe Arenas (Globe Aréna verzus Hartwall areena v Helsinkách), kde sa tento rok hrala časť Majstrovstiev v ľadovom hokeji a budúci rok sa tu bude hrať finále. Na rozdiel od Helsínk, tu bolo badať, že sa tu tento turnaj odohral. Našli sme niekoľko vlajok a reklamu na autobuse. Globe Arenas je najväčšia guľovitá budova na svete a na jej vrchol je možné vyjsť v presklenej guli. Tak sme neváhali a tento výhľad sme si dopriali. Celý Štokholm vám doslova leží pri nohách a výhľad na mesto berie dych. Pred obedom sme sa prešli okolo Kunglinga Slottet (Kráľovský palác, v ktorom žije švédsky kráľ Karol XVI. Gustáv), Riksdagshuset (Parlament) a prezreli sme si hrobky v Riddarholmskyrkan (Riddalrholmský kostol, najstaršie zachovalé stredoveké opátstvo postavené na konci 13. storočia). Zastrešená tromi korunkami je zrejme najznámejšia stavba Štokholmu, Stadshuset (Mestská radnica). Je to naozaj pozoruhodné dielo a budova hodná návštevy.

Druhú časť dňa sme strávili na ostrove Djurgården, na ktorom sa nachádza aj už spomínaný Gröna Lunds Tivoli. Na ostrove sa nachádza bývalý lovecký park, ktorý sa v 19. storočí stal parkom oddychovým. Po jeho loveckej sláve ostala už len vchodová brána, ktorú strážia zlaté jelene. Ďalšou zastávkou bolo Vasamuseet (Vasa múzeum), v ktorom sa nachádza bájna loď Vasa, ktorá 300 rokov ležala stratená v Štokholmskom prístave, kým v polovici 20. storočia nebola nájdená a vytiahnutá z morského dna. Loď je možné vidieť v celej jej kráse spoločne s maketami, fotografiami, maľbami či príbehmi o jej potopení. Navštívili sme tiež Aquaria Vattenmuseum (Aquaria vodné múzeum), kde mali pirane, žraloky a podobné potvorky. Najviac času sme zrejme strávili v Skansen (Skanzen), kde okrem domčekov, kostolov a iných historických budov z celého Švédska majú aj malú ZOO a Skansen-Akvariet (Akvárium). Do niektorých domov sa dalo vojsť a pozrieť sa na historický nábytok, porozprávať sa o tkaní látky či ochutnať placky s domácim maslom. Tamojšia ZOO je špecifická tým, že sa v nej nachádzajú len zvieratá, ktoré sa nachádzajú vo švédskej prírode, napríklad soby, medvede, sovy alebo vlky. V Skansen-Akvariet sme si pohladkali hada a chlpatého pavúka, ktorý šteklil.

Aby sme toho videli ešte viac, rozhodli sme sa absolvovať výlet loďou Djurgården runt (Exkurzia po Kráľovskom kanáli), ktorá nás previezla stredom mesta okolo najznámejších stavieb Štokholmu.

Deň sa chýlil ku koncu, posledný raz sme sa pozreli na Stockholms Centralstation (Štokholmská hlavná stanica), zviezli sa metrom a zatiahli závesy na okne, aby sme sa ráno vypravili na cestu späť do Estónska.

Z praktických informácií si neodpustím poznámku, že ten, kto ide do Štokholmu, musí rátať s tým, že je tam asi trikrát drahšie než na Slovensku či v Česku.

S tým, že nehovoríte švédsky nie je problém, pretože anglicky hovorí takmer každý.

Dúfam, že reklamy vám nevadia, pretože jednu si tu dovolím. Ak idete do Štokholmu na krátko (napríklad ako my na 2-3 dni), určite si kúpte Stockholmskortet (Štokholmská karta). Možno si našinec pomyslí, že za MHD a voľný vstup do 80 múzeí toľko peňazí nedá, ale verte mi, ušetríte. Pochopiteľne, že ak nechcete nič vidieť zvnútra a len sa túlať mestom, tak vám karta bude na nič. Ale mesto je naozaj bohaté na múzeá a bola by škoda aspoň niečo nevidieť aj zvnútra.

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.

TV

Ministrov žiadajú, aby si už neuťahovali z Johnsona

Podporovateľ brexitu s tým nemá problém, podľa Theresy Mayovej je to nedôstojné.